Site icon frescho.hu

IBM PCjr – 4860

Az IBM PCjr-t már többször is említettem, úgy gondolom megérdemli, hogy saját bejegyzést kapjon. A fejlesztés nem sokkal a sorozatot elindító IBM Personal Computer piacra dobása után startolt el. 1982 februárjától Peanut fedőnév alatt futott a project aminek a célja az volt, hogy a profiknak szánt PC után megalkossák az otthoni felhasználóknak szánt számítógépet. A kis masinát Personal Computer Junior-nak, vagy röviden PCjr-nek nevezték el. Egy kicsi, barátságos, könnyen használható gépet akartak megalkotni. Gyakorlatilag az Apple II-es szériát célozták meg, a leírások alapján az otthoni, iskolai és kis irodai felhasználók vásárlásaira számítottak. A modellszámozás (4860) is arra utal, hogy az eredeti PC alatti szegmenst akarták meghódítani.

A projekt felemásra sikerült. Egyszerre akarták olcsósítani és az otthoni felhasználók számára továbbfejleszteni a gépet a kompatibilitás megtartása mellett. Bill Sydnes vezette a projektet aki az eredeti PC fejlesztésében (majd később a Commodore csődbe vitelében) is fontos szerepet vállalt. Valahol azt olvastam, hogy olyan lett az eredmény, mintha egy bizottság tervezte volna ahol a különböző tagok az ötleteiket egy kalapba bedobálták, majd abból a mérnökök kihúzhattak néhány cetlit. A változtatások listája elég vegyes, műszakilag a legfontosabban az alábbiak érdemes kiemelni:

A gép szerintem az IBM PC-khez képest szépre sikeredett. Nem olyan bumfordi nagy dög és a második generációs billentyűzettel korrektül néz ki. Persze azt sem lehet ráfogni, hogy feltűnő design darab, de tényleg el lehet róla hinni, hogy be illeszthető az otthoni környezetbe.

A szakmai újságokban megjelent cikkek elég vegyesek voltak, joggal érték kritikák a gépet, illetve az IBM bevezetési kampányát is. Ugyan 1983 november 1-én, még időben a Karácsonyi roham előtt, bejelentették a gépet, de végül csak ’84 januárjában kezdődött meg az árusítása. Ennek csak az lehetett az értelme, hogy így a konkurencia eladásait erodálni tudták. A forgalmazással kapcsolatban azt a döntést hozták, hogy a többi PC-hez hasonlóan az IBM business centereken keresztül értékesítik. Ez azért volt hibás döntés, mert az otthoni felhasználók nem az “öltönyös” boltba mentek vásárolni, míg a profi felhasználók meg játékgépként tekintettek rá. Ez azért fontos, mert a pozitív fejlesztések főként az otthoni felhasználóknak voltak fontosak, amíg az üzleti felhasználókat a limitált RAM és a gyenge billentyűzet sikerrel riasztotta el. Sajnos voltak további problémák is a géppel:

Az IBM persze nem adta fel könnyen a harcot. 1984 második felében komoly reklámkampányt indítottak, majd egymást követték a leértékelések. Karácsony előtt a bővített gép floppyval és monitorral együtt már csak 999$-ba került. Ebben az időszakban az USA-ban értékesített home computerek 17%-kát tette ki a PCjr. Az akciós ár megszüntetésével az eladások kevesebb, mint a negyedére, 4%-ra estek vissza. A próbálkozás sikeres volt, de az alacsony, Commodore által használthoz hasonló, árrés miatt az IBM visszavonulót fújt. 1985 márciusában leállították a gép előállítását. A maradék készletet különböző akciók során igyekeztek elsütni. Volt dolgozói program, iskoláknak ajándék 5 IBM PC vásárlása esetén stb. Pontos adatokat nem találtam, de nagyjából a legyártott félmillióból 350-400.000-et sikerült értékesíteniük. A hirdetések, készletleírások után az IBM jelentős veszteséggel zárta le a projektet.

A PCjr egy sikertelen gép volt, de az ötlet nem volt eleve halva született amit jól mutat, hogy minimális változtatásokkal a Tandy évekig gyártotta a klónját. Megtartották a hang és grafikai fejlesztéseket, amiket ennek köszönhetően a legtöbb játék Tandy graphics és sound néven ismer. A változtatások a kompatibilitást és a bővíthetőséget érintették. A Tandy 1000 visszakapta a DMA-t, ISA slotba kerülhettek a bővítőkártyák, a memória kiosztása és bővíthetősége ismét az IBM PC-re ütött. Az így már PC kompatibilis, bővíthető Tandy 1000 még az 1000$-os (eredetileg 1200$-os induló) ár mellett is kelendő volt és évekig a piacon maradt, természetesen folyamatos fejlesztgetések mellett.

Visits: 238

Exit mobile version