1985 nyarán mutatták be az A1000-et ami az első gép az Amigák családjában. A Commodore az Amiga cég felvásárlásával jutott a technológiához, amit eredetileg az Atariból kivált mérnökök, Larry Kaplan és Jay Miner, kezdtek el fejleszteni. A cél egy játék platform fejlesztése volt a korát megelőző grafikai és hang tudással. Ezt a célt el is érték, de menet közben a játékkonzol helyett egy komplett számítógépet alkottak meg. A technikai oldal ugyan elég jól alakult, de a pénzügyi gondok miatt befektetőt kellett keresniük, így kötöttek ki végül a Commodore-nál.
Az Amiga 1000-re mondható, hogy az első elérhető multimédiás számítógép. A 7MHz-es Motorola 68000 és a 256kB memória nagyjából egyezett azzal amit a konkurencia kínált. Ezzel szemben a 8 bites, sztereó hang és a kimagasló színes grafika már bőven megelőzte a kortársait. Mindemellett a PC, az Atari ST, de még a Macintosh sem rendelkezett multitask operációs rendszerrel.
Ez utóbbi hasznosságát szokás eltúlozni. Én úgy érzem, hogy a háttérben is futó programokhoz a gép memóriája és CPU-ja egyszerűen gyenge. A lerakott alapoknak a későbbi verzióknál, erősebb vason lehet csak hasznát látni. A modernebb felépítésért cserébe a fejlesztés is nehezebben ment. Az OS-t két részre bontották. A legtöbb Amigánál az alaplapon található Kickstart ROM az alap funkciókon túl az operációs rendszer főbb rutinjait is tartalmazza. Ezen felül lemezről tölthető be az a rész, amit csak Workbench-ként szokás emlegetni. Itt nem szeretnék belemenni a részletekbe, mert őszintén bevallom, hogy én is inkább csak használom és nem vagyok teljesen tisztában, hogy mi az Intuition, vagy hogy az exec melyik része hova került. Akit jobban érdekel annak a wikipédia sokat részlettel szolgálhat. Amiért fontosnak gondoltam mégis megemlíteni a két részt az egy érdekes megoldás az 1000-esben. Az Amiga OS első verziója elég bugosra sikerült, ezért nem égethették ROM-ba a Kickstartot. A megoldás az lett, hogy létrehoztak egy csak egyszer írható RAM-ot. Ide lemezről hidegindításkor lehet betölteni a Kickstartot, majd másik lemezről betölteni a Workbenchet, játékot vagy bármi más programot.
A korabeli PC-khez képest elegáns formájú házat Howard Stolz tervezte. A belső bővítési lehetőségek minimálisak, csak egy memória kártyának van hely, mint amilyen a képeken is látható 256 kB-os Commodore A1050. A tervezők a CPU, RAM, HDD és egyéb bővítésekhez a gép oldalán lévő bővítő csatlakozót szánták eredetileg. Ha nem szeretnénk az eredeti kinézetet megváltoztatni, akkor a foglalatba szerelt CPU helyére is bedugható néhány nem gyári bővítőkártya. Oldalt és hátul a szokásos portokat lehet megtalálni, talán a sztereó hang kimenetet és az RGB portot tudnám kiemelni.
A gép fogadtatása erősen pozitív volt és a kezdeti felhajtás is nagy volt körülötte. Andy Warholt is megnyerték a gép bemutatójára, ő később is nagyon elismerően nyilatkozott róla. A kiemelkedő tudás sajnos nem volt elég a sikerhez. Ugyan megjelent jó pár ígéretes program, de finoman fogalmazva a Commodore nem jól pozicionálta a gépet. A bőven 1000$ fölötti ár és a cég megítélése nem volt igazán összeegyeztethető. Az üzleti felhasználók IBM PC-re, esetleg egy Macintosh-ra gondoltak, ha számítógépet szerettek volna venni. Az otthoni felhasználók pedig jóval olcsóbban vehettek kicsit gyengébb tudású Atari ST-t. Az Amiga-kat nagy szériában csak később az A500 megjelenésével tudták értékesíteni. A felső kategóriás A2000 pedig a bővíthetőségével múlta felül az A1000-et.
Tömören összefoglalva az A1000 egy érdekes, szép gép ami sokra volt hivatott. A korabeli gépeket grafika és hang terén is bőven lehagyta, de ezzel nem tudtak élni. Retró hardveres szemmel nem merném ajánlani sok embernek. Nehéz belőle szépet találni és már egy közepes állapotú példány sem olcsó. Egy A500 ugyanennyit tud és az ezressel szemben az könnyebben bővíthető. A legfőbb érv az A1000 mellett az, hogy számítástechnika történetének egy apró, de nagyon érdekes darabja.
Megnevezés | Amiga 1000 |
---|---|
Cég | Commodore |
Ország | USA |
Bejelentés | 1985 július 23 |
Kivezetve | 1987, A2000 bevezetésével párhuzamosan |
CPU | Motorola 68000 @7.09MHz (PAL) @7.16MHz (NTSC) |
RAM | 256 kB chip RAM (512-ra bővíthető) |
ROM | 256 kB - WOM (Write Once Memory) |
Extra áramkörök | OCS chipset Agnus - Képernyő vezérlő (Blitter és Copper) Denise / Super Denise - Képernyő megjelenítő Paula - Hang és ki/bemenet vezérlő |
Operációs rendszer | AmigaOS több verziója: Bővítés nélkül: 1.0 - 1.3 |
Szöveges felbontás | Nem értelmezhető, GUI |
Grafikus felbontás | 4096 színű paletta Alap felbontások: 32 szín (maximum 320x256 non interlaced vagy 320x512 interlaced) 16 szín (maximum 640x256 nem interlaced vagy 640x512 interlaced) További üzemmódok: Hold and modify - 4096 szín jeleníthető meg. A szomszédos pixelek között csak egy színkomponens (RGB) változik. EHB - 64 szín jeleníthető meg. 32 szín, de mindegyik két intenzitással rendelkezik, korai NTSC rendszereken nem elérhető |
Hang | Sztereó, oldalanként 2-2 8 bites csatorna Maximum 28–56 kHz mintavételi frekvencia DMA támogatás, a mintavételi frekvencia függ a felbontástól |
Csatlakozók | 220V a beépített táphoz 2x Joystick (ebből egyik egér is) Composite videó TV modulátor RGB videó kimenet Sztereó hang kimenet Párhuzamos (nyomtató) port Soros (RS232) port Külső floppy Bővítő kártya csatlakozó Billentyűzet Házon belül: RAM bővítő port (előlap mögött) |
Ár | $1285 (1985, csak a gép) |
Egyéb | Amiga 500 wiki: wikipedia |
Views: 711