retro gépek A-tól Z-ig

Primo CDOS

A Primo-t úgy tervezték meg, hogy floppy meghajtót tudjon kezelni. Szerencsére nem találtak ki egy teljesen saját megoldást, hanem átvették a Commodore megoldását, így viszonylag könnyen rá lehet kötni egy 1541-es meghajtót a Primora. Az A szériánál ehhez be kell ültetni a nyákra pár IC-t. Ha már ebbe belevág az ember, akkor érdemes a memóriát is felbővíteni. Ez így már nagyobb művelet, de ha megvannak az áramkörök, akkor egy délután alatt be lehet forrasztani a 18 RAM-ot és a TTL IC-ket.   Szerencsére nekem csak kisebb fába kellett vágni a fejszémet, mert a B64-be már eleve beépítették az összes áramköri elemet. Az összes szükséges leírás elérhető a primo.homeserver.hu oldalon. Az alábbiak is a hardver kézikönyvön, az ott leírtakon és az onnan letöltött szoftvereken (ROM és D64 image) alapulnak. Köszönet illeti meg  a honlap összeállítóit és üzemeltetőit.

A hardver mellett szoftverre is szükség van, a meghajtó kezelése ugyanis csak a Pro szériába került be. A CDOS-t kazettáról, ROM-ból, vagy kis módosítás után lemezről lehet betölteni. Ez utóbbi kicsit talán furcsán hangzik, de elég egyszerű. A gép ROM-ját módosítva abba bekerül egy kis rutin ami képes arra, hogy lemez elején elhelyezkedő szoftvert betöltse. Én ezt a megoldást választottam a géphez.

Ehhez ki kellett forrasztani a bal oldali ROM-ot, egy új 2732-be beégetni a szoftvert és beforrasztani a régi helyére. A leírás azt javasolja, hogy a NYÁK-ot kímélve inkább csípjük el az IC lábait. Ettől függetlenül megpróbálkoztam a kiforrasztással és ugyan ráment 15 percem, de sikerrel vettem a feladatot. Azt gondolom ,hogy a leírásnak van igaza és érdemes kímélni a NYÁK-ot. Az eredeti ROM helyére egy foglalat került, így a régi és az új verziót könnyen ki tudom cserélni ha szükséges. A B64-hez a CDOSA.BIN-t kellett beégetnem. Természetesen az EPROM-ot később leragasztottam, nem lenne jó, ha a tartalma megsérülne. Még akkor is jobb a biztonság, ha ez a lezárt házban kevéssé valószínű, hogy UV fény érje.

Még egy  kábelt is el kellett készíteni, hogy a meghajtót össze tudjam kötni a Commodore meghajtóval. Miközben forrasztgattam azon morfondíroztam, hogyha már átvették a Commodore rendszerét, akkor a csatlakozóval miért kellett variálni. Azt meg azóta sem értem, hogy miért kapott az A és B port is ugyanolyan 5-ös DIN csatlakozót. Lehet, hogy csak ebből volt raktáron vagy elérhető szocialista relációban? Mindenesetre nem könnyíti meg az ember dolgát és ha az ember kicsit figyelmetlen, akkor könnyű összekeverni őket. Ma már szerintem nem fog kiderülni, hogy mi volt a döntés hátterében.

A következő lépés egy teszt lemez elkészítése volt. Letöltöttem a már linkelt oldalról a BOOT80.D64 floppy imaget. majd ehhez Star Commanderrel hozzáadtam pár játékot. A programok a honlapon .ptp formátumban voltak fenn, ezért előtte még konvertálnom is kellett azokat. A PTP2PRI kellett ehhez a lépéshez. Sajnos nem mindegyiket tudtam átalakítani, ilyen volt két utántöltős program. A konvertálás eredményeként létrejött .PRI állományokat átneveztem .PRG kiterjesztésűvé, majd azokat a D64-be. Végül az elkészült .D64-et felmásoltam két floppy-ra, hogy rögtön legyen biztonsági mentés is.

Az utolsó lépés a részek összeépítése és tesztelése volt. Az új kábellel összekötöttem a Primoval a 1541-et és bekapcsoltam a gépet. A betöltő akkor aktiválódik amikor a BRK gomb lenyomása mellett a reset gombbal újraindítjuk a gépet. Miután megfelelő módon újraindítottam a gépet a meghajtó pár másodpercig kattogott és bejelentkezett a CDOS. Minden simán ment első próbálkozásra. A lemez tartalmát kilistáztam, majd elindítottam pár játékot. Egyik nem működött közülük, de a kedvencem igen. A Jetpack-et szépen betöltötte, igaz nem volt radikálisan gyorsabb, mint magnetofon esetén. Ami viszont sokat számít, hogy nem kell tekergetni a szalagot és reménykedni, hogy sikerül-e a load vagy sem.

Érdemes volt belevágni az átalakításba, ugyanis a floppy kényelmesebb, kicsit gyorsabb és megbízhatóbb is, mint a magnó. Mind a három jól fog jönni majd amikor tucatnyinál több gépet fogok pásztorolni az idei BRSZK kiállításon. Ha szeretnétek élőben megnézni, akkor gyertek el május közepén Fülére.

Hits: 135



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük